tiistai 13. maaliskuuta 2012

Joutenoloa

Olen ollut muutaman viikon aika heikosti työllistetty. Jotain pientä on jokaiselle päivälle, mutta väliin on jäänyt paljon luppoaikaa. Se on hyvä asia, varsinkin kun alkuvuoden tienistit kantavat vielä hetken. Ihmisen luovuus pääsee parhaiten kehittymään, kun hän saa olla jouten. Mielessä muhii uusia asioita, joita pitää saada kokeilla. Heitin esimerkiksi erääseen kiinnostavaan kustantamoon kysymyksen, tarvitaanko heillä suomentajaa ruotsinkielestä ja tarjouduin tekemään koekäännöksen. Olkoonkin, ettei kaunokirjallisuuden kääntäminen lyö leiville, haluaisin siitä huolimatta kokeilla sitä. Ei kaiken tarvitse olla yhtä kannattavaa, se voisi olla tosi mukavaa. Katsotaan, tuleeko minkäänlaista vastausta. Jos ei, etsin toisen kustantamon, joka julkaisee hyvää ruotsalalaista kirjallisuutta ja yritän uudelleen.
Joutessani luin myös hieman siitä, miten voisi aloittaa kirjoittamisen. Kirjoitan mielelläni, olen jo pitkään miettinyt, miten sitä pääsisi alkuun. Löysin hyviä neuvoja ja kokeilin yhtä, valitsin teemaksi auton ja kirjoitin sivun siitä, mitä auto on minulle merkinnyt elämän varrella. Se sujui ihan miettimättä. Tästä lähtien yritän saada väsättyä tarinan viikossa, jospa se antaisi sysäyksen. Tajusin, ettei tarvitse aloittaa mestariteoksesta.
Huomenna on jännittävä päivä. Olen menossa kertomaan Vaasan yliopiston kääntäjä- ja tulkkiopiskelijoille yrittäjyydestä elämäntapana. Olen yrittänyt miettiä mitä kertoisin, mutta sitä on vaikea pukea tolpiksi. Kerron sen, miten minun urani on opintojen jälkeen kehittynyt ja miten yrittäjyys on vaikuttanut koko elämääni. Olen saanut melkoisesti kysymyksiä sähköpostissa, toivottavasti pystyn vastaamaan niihin kaikkiin,

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti