perjantai 7. kesäkuuta 2013

När solen just gått upp

Det var en sån natt igen, sömnen tog slut vid tre. Nu vid fem har jag tröttnat på att ligga med öppna ögon. Om jag sitter här en stund så kanske kan jag somna lite till innan det är dags att gå upp. Om inte så får det bli en bra dag med bara 4 timmars nattsömn, kan funka det också.
Man hinner tänka på så mycket. Mest just nu stressar jag för mina kursuppgifter. De är lite diffusa och därför svåra att ta itu med. Men det enda man kan göra är att slå upp pärmen o göra dem. Flytten tycker jag att vi har koll på. Mycket jobb återstår, men vi kommer att hinna med. Vi ska dela bohaget i två adresser, och på båda ställen har vi ett miniförråd. Det gör att man får utvärdera på nytt sitt förhållande till alla prylar. Lättast är att bli av med kläder, skor, väskor, byttor och kärl, svårast med böcker, och barnens gossedjur. De sistnämnda har så starkt affektionsvärde så jag tror de får magasineras trots sitt slitna skick - inte kan man bara kasta nåt som varit så livsviktigt en gång. Även om jag har ganska fina akvareller på dem, från den tiden jag målade aktivt. De är faktiskt också svåra att bli av med, alla diverse alster från min konstnärsperiod. Om och när jag tar upp mitt målande så vill jag ha tillgång till allt. Men några av dem är skrymmande.
Allt det här gör att vi måste inta ett nytt förhållningssätt framöver: när vi någon gång i framtiden gör av oss boendet i Vasa - eller var vi nu befinner oss när det blir dags för pension - så ska alla prylar få plats på Varvet. Det gäller att tänka till vad man köper, och helst låta bli. Skön tanke.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti