keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Utan krusiduller, tack



Vad trött man blir. Köpte en burk grynost igår, och nu när jag öppnar den ser jag hur locket pryds av en sirlig prägling. Så snyggt, och så onödigt. En detalj som har säkert krävt lite designarbete, ett speciellt material och teknik, och ett extra arbetsmoment. Och klart det är konsumenten som betalar extra för det. Förpackningsindustrin går för långt ibland. Likaså produktdesignen, när man tänker på vad produkten är avsedd till.  Tänk till exempel på de fina figurer som finns på vår toa- och hushållspapper. En gång köpte jag en säck av toapapper fullt med små tänkvärda meningar, en på varje ark. Köpte av en skolelev så jag kunde ju inte lägga säcken tillbaka på hyllan, utan jag fick snällt ta till mig av dessa meningar, dock genom fel ända.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti