tiistai 2. lokakuuta 2012

Räkrisotto

Man blir förvånad ibland. Så god mat jag kan göra utan recept. Måste dela med mig min komposition så jag skriver ner den här, o så vet jag var jag hittar det när jag vill göra repris.

Man tager risottoris, glaserar det i smält smör (rejält med smör) o häller på grönsaksbuljong (fond + vatten), låter det puttra nästan klart. Under tiden strimlar man en morot med skalkniven, gör strimlor av en bit kinakål och fänkål, hackar en chilifrukt smått och sätter i allt när riset är just o just al dente. Sen stänger man av plattan och går och duschar. Det är förståss inte alls nödvändigt, men jag gjorde det, efter ett träningspass. När man kommer tillbaka är allt klart, i med en påse tinade räkor och massor med flinklipt dill. Snabb upphettning och pressad citronsaft på. Så himla gott.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti