perjantai 8. helmikuuta 2013

Nattens sysslor

Det är mitt i natten, eller tidig morgonstund, beror lite på hur man ser det. Har just kokat ett saltlag med rödvin, vitlök och kryddor, och väntar på att tjälknölen i ungnen ska bli 67 grader. Vi skulle vara fiffiga o låta den bli klar över natten, men när jag vaknade för 1,5 timmar sen och stoppade i termometern såg jag att den blir klar inom ett par timmar. Ingen ide att försöka sova innan, med lite tur får jag en liten tupplur efter jag lagt köttet i laget. Tror dock köttet blir värt besväret.
Vi ska äta middag för makens förstfödde, som blir 29 år. I den åldern hade maken just blivit pappa för första gången och jag hade en ettåring därhemma. Tiden har flugit fram sen dess. Så mycket har hänt, ändå känner jag mig inte lastgammal. Har en hel del framför mig ännu, bara man får vara frisk.
Börjar känna mig hungrig. Kroppen undrar vad hände med frukosten, nog brukar den få gröt o kaffe då den varit uppe så här länge. Måste lura den med nåt gott, kanske lite glass?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti