maanantai 6. toukokuuta 2013

Fint initiativ för en livsgärning

Fick ett intressant mejl i helgen, och hamnade i slutet på 80-talet. Då flyttade jag till Sverige som nyutexaminerad översättare och fick en anställning på ett översättningsföretag, som då var ett litet familjeföretag, men som idag är genom olika förvärv och sammanslagningar ett av de största i Norden. Hade gjort min språkpraktik hos dem ett par somrar innan, och fick då spriga i ärenden och göra enkla kontorsgöromål. Kommer ihåg hur tagen jag var av Stockholm med alla sina fina metrostationer - jag kom ju från landet och hade knappas åkt tåg på vuxna dagar. De gav mig ett paket, en adress och skickade iväg mig, den tiden levererades översättningar ofta bara på papper, och jag tyckte det var rysligt spännande. Det var en fin sommar. Men det var inte det mejlet handlade om. Byråns grundare, som nu har hunnit bli 93 år, är en polack. Han hade haft ett otroligt spännande liv i Polen och Tyskland innan han kom till Sverige. Han har skrivit en bok om det i mitten av 2000-talet, och nu ska den boken ges ut på svenska. Och i mejlet ville de ha sponsring. Jag är väldigt glad att de har hittat mig, kände igen några namn från mejlet, en grupp sanna vänner till mannen har grundat en seriös sajt Vita-vitalis där de delar av information om projektet. Givetvis vill jag vara med. Ägarparet var otroligt vänliga mot mig och min ex, fortfarande används de två fina läderfåtöljer de gav oss när vi hade köpt lägenheten och var utan möbler. Nu står stolarna hos ena sonen i Vasa.
Åren på företaget gav mig en bra start i branschen, när jag väl sadlade om till företagare kände jag de rätta personerna och visste hur bisnis fungerar, efter att ha jobbat i projektadministrationen i tre år.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti