perjantai 23. marraskuuta 2012

Kluvet

Den här staden är mysig. Det är julöppning i dag, och stadskärnan har gjort sitt bästa för att allt ska lysa idag. När jag hämtade in tidningar såg jag att i det halvfärdiga nybygget på andra sidan gatan hade de lagt advetljusstakar i fönstren. Fasaden i husen är så gott som klar, och det ser jättefint ut. Den fina julbelysningen som pryder torget var på plats, likaså granen, och allt var tänt när jag gick över gatan på vägen till jobbet. Man känner hur en mysig stämning sprider sig.
Men egentligen är jag inte en julmänniska, upplever att den är lite jobbig. Var ska man fira, med vem? Och hur mycket onödigt jobb man måste göra för att vara alla till lags. Alla ska få sin speciella sill eller låda, även om personen sku bara smaka av den en gång. Skulle helst vilja fira i lugn o ro i eget hem utan massa ståhej. Och givetvis med egna barn (och där har jag pudelns kärna) - så blir det inte iår, och när det blir så handlar det om en mycket större jeng än den egna nyfamiljen. Så jag få ta det som det kommer, på juldagen brukar det kännas bättre. Fram till dess ska jag njuta av de tindrande ljusen.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti