keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Med facit i hand

Tolkningen gick hyfsat, första dagens inspirationsföreläsning var dock en besvikelse till innehållet, och bitvis omöjlig att tolka då norrmannen gick an som en kulspruta och ingen kunde höra vad han yrade om. Vi försökte överleva. Buren var en temporär lösning uppe på Glorias biograf: rörigt, smutsigt och bullrigt. Underligt att ett stort hotell kan sälja sina utrymmen "med möjlighet till simultantolkning" på det här sättet. Om Vasa ska utvecklas som den främsta energistaden i Norden - såsom nu sägs - bör faciliteterna finnas för större högklassiga evenemang. Det kunde nåt företag nischa sig in på. Kan inte låta bli att tänka på kollegor i EU-parlamentet, de vet alltid hur arbetsrummet ser ut, och att tekniken fungerar, och jag tror de t.o.m. blir serverade kaffe i tolkburen. En frilans här i periferin är glad för er skull :). Det finns en hel del man kan vara efterklok på. Jag borde t.ex. satsat hårt på engelskan senast då Finland gick med i EU. Eller jag borde satsat lika hårt på de andra nordiska språken som jag satsat på svenskan, ända från början. Min arbetssituation skulle se annorlunda ut idag. Men arbetet har inte legat först på listan när jag har gjort mina val i livet. Det är först nu det börjar bli viktigt, på riktigt.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti